adakah aku bakal pengawas sekolah 2014 atau tidak ?



assalamualaikum dan hai , dan hello , dan hai skali lagi . 
nampak gayenye blog aku nih sudah berhabuk  bagaikan rumah yg telah ditinggalkan selama 10 tahun . 
k , taknak merepek banyak2 . terus kepada cerite aku 'Adakah aku bakal pengawas sekolah 2014 atau tidak ?'  haaa .. sb ape aq cakap cm tuh ... sb....sb....... aq mohon jdi pngawasss!!!  gempa bumi sekejap ..

pastuh kannn ....  pde hari yg same ... aq n kawn2 aq pergi laa blik guru na ambik borang ... kitorg pun isi la borang trsebutt ... isi2 , pastuh kann .. aq pon hntar ....  bace basmalah dlu bru letakk ...

hari sabtu 5.10.2013  kawan aq hntar mesej , "nisa , teacher ckp , interview pengawas maybe esk atau luse"
aku yang bace mesej tuh punye la terkejut berukkk!  aku mnjerit mcm ni .. AAAAAAAAAAAA!!!!
haa mcm tuh la lebih kurang ... excited gile tau takk! x dpt dibayangkan .. tp 1 aje aq risau ...  Aku nih layak  ke untuk jadi pengawas sekolah ?  seharian aku terpikir layakkah aku ? hurmm .. belum cube blom tahu .. mane tahu rezeki aku . kan ?

***
sebelum aku sampai sekolah aku singgah dekat kedai nasi lemak .. mak aku parking la kt tepi2 tu ... aku pun beli laa mi goreng kononnyee nak makan mase rehat ... psl mi goreng nnti aku cter . haha !

***
selepas perhimpunan , kawan aku , "eh nisa tak gi interview ke ?"  punye lah aku brdebarrr ... dgr aje word "interview" terus jntung aku brdegup kencang mcm bru lepas brlari dlm sukan olimpik .... perghh!!  pastuh .. aku ckp kt die .. hahh!!??  yeke ? sekarang ke ? kt mane ? brtubi2 soklan aq tnye ... kawan aku ckp , kt makmal komputer .  aku  pnyelah pkir knp buat dekat makmal komputer ... x ke sejuk tmpt tuh ... dah lah tgh debar , mai pulak ngn sejuknyee ... kang x pasal2 masuk surat khbr "PELAJAR MATI KESEJUKAN DI MAKMAL KOMPUTER" x ke aq jdi femes .. haha . blom ape2 dh jdi femes . *muntah hijau* 

kat luar makmal tuh , aku nampak lahh kawan2 aku  sdg brbual2 ... dlm hati aku .. dyorg nmpak tenang jeee ... haishhh!  aq trus sedar  sb ape ? sb kate org ... don't judge by her cover .. mane tahu dalam hati dyorg mcm bru lepas lari marathon kee ...   aku olimpik dyorg marathon .. ermm kire okay la tuh .

beberapa minit kemudian ........ tiba-tiba ....

***
cikgu datang !!!!!

 ape lagi aku , kalut tak tentu pasal .. aiyaaaa ammaa appa yinnadeyy ..  sejuk ketar tgn aku .. aku mulekan langkah dgn kaki kanan smbil baca basmalah ...  sambil2 tuh aq doa la jugakk moge2 segala urusan ku dipermudahkan .. aminnn .. pastuh aku masuk lahhh dgn lagak tenang .. sb aku taknak org lain tgk aku nih kalut sgt biarpun muke aku nih sudah terang lgi brsuluh mmg sah2 muke debar + takut .. tp tawakal jelahh ..

selang minit kemudian ...

***
cikgu pnggil name sorang2 ... mken lame maken brdebar nihh .. klau kau belah dade aku nih , kau boleh nampak jantung aku nih dh trcabut ... klau x trcabut punn maybe dh stop brdenyut .. subhanaallah .. x dpt aku bayangkan mcm mne interview ... 

tuh baru interview jdi pengawas .. ace kalau interview kerje kee ...nak masuk u ke ...  aku rase xde dh jantung2 nihh ,, abih urat2 saraf aku tercabut x pun tegang ... haishh! merepek ! smpai begitu sekali ...

aku pelik la kannnn ... knp aku x dipanggil lgiii .. smken menunggu , smken nervous .. bile pelajar lain dh selesai interview tuh mken kencang jntung aku dibuatnye ... tp ... apesal name aku x dipanggil2 lgi .. lambat lahhh .... aku pun pkirr ... maybe ade mase lgi kot aku na mkn mi goreng ... sebab mase tuh lapar .. dh la x breakfast satu habuk lagi .. menunggu pun lama .. aishhh!  aku pun bukak la beg aq ... aq brpkir sekejap ... nak makan ke taknak ?  ape pnyeee pkir laa ... aku pkir , ermm ace bayangkan tengah aku na mkn , tibe2 name aq dipanggil .. x ke mulut aku brbau mi .  hurmm ... nanti lah aku mkn ... aq pon smpan semule mi aku tuh dlm beg ...sambil2 aku bual ngn kwn aku ... tibe-tibe .......

Nur amalnisa binti ruzaidi .

aku terdiam .... aku pkir ... mcm pernah ku dgr name tuh ... melopongg mulut aku mcm brbentuk O ... aku bangun ... nak terkuncil aku time tuh ... Ya Allah , tlong la hambamu ini ..... aku masuk la bilik khas tuh ... aku masuk .. sempat lagi aku berdehem2 ... 

***
Assalamualaikum cikgu hafizah , cikgu safira ...(sambil senyum nampak gigi) time tuh mmg ayu kot .

waalaikummussalam . ermm duduklah tnggu ape lagi . aku dgr aje cg tuh ckp cm tuh , aku dpt rase bhwe mati lah akuuuu ....

"terima kasih cikgu" 

ermm same-same . okay , jgn buang mse lagi .. ceritekan sedikit latar belakang awak ..

aku memulakan bicara dgn tenang ...

bismillahhirrahmanirrahim .... name saya Nur Amalnisa Binti Ruzaidi . umur saya 16 tahun .. kelas 4 ss2 .. aliran perdagangan je .. sye lahir kat hospital sri aman sarawak malaysia ..  mak sye org sarawak .. ayah sye org terengganu .. maklum la cikguu jodoh ... hehehe ... tarikh lahir sye 24 oktober 1997 .. nak dekat dhh ... mak sye bekerja sbg guru di skt kampung tengah ... ayah sye pun cikgu tau !  kt sk seberang tayor ... jauh jugak tuhh ...  sye pelajar baru di sekolah nih .. bru masuk tahun nihh.. 3 tahun lepas sye bersekolah di sekolah menengah agama al falah kemaman ...   sy brtukar di sekolah nih sbb pilihan mak ayah sye ... sye xnk sbnrnyee ... tp ade hikmah nyee .. sbg contoh , sye mohon jdi pngawas ! dekat sekolah lame sye cikgu ,  setiap kali sye na mohon kan , adeee aje cg ckp , dh penuh lahhh .. yelakan .. nak jdi pengawas nih bkn senang ...  tp sye x pernah brputus ase cikgu .. sye cube ..  sye pkir sye layakk kee jdi pngawas ?  tp dgn keberanian syee ,, inshaallah sye mampu melaksanakan tugas sye sbgai pengwas klau Allah izinkan ... klau sye x dpt jdi pngawas tuh , bukan rezeki sye ... lagipun tahun depan sye form 5 ... so .. dh trsurat bkn rezeki sye tuk jdi pngawas tahun dpn .. tp andai kate sye dpt , alhamdulillah , alhamdulillah ... sye brsyukur sangat2 .... mmg ini yang sye nak ...  dri sekolah rndah lgi ...cume x hebohkan aje .. sb bkn sng nak jalankan tugas sbg pngawas .. lebih2 lgi skg nih kite dpt lihat pelajar  skg suke melawan pngawas ... dyorg anggp pngawas nih sme mcm dyorg ...  sb tuh la  klau sye diberi peluang jadi pngawas , sye akn jdi lebih tegas , bkn memarahi ,menengking , atau sebagainye tp kne berani dan yakin bahawe anda boleh lakukan tugas anda ... jgn takot .. klau die melawan ....care2nyee adalah ... menegur dgn baik dan berhemah .. kite menegur kene lah gune ayat yg bijaksana sikit bia pelajar tersebut touching .. 

(cikgu angguk) .. mujur x jdi mak sengguk .

okay ...awak rase awk boleh ke jadi pengawas ?  

inshaallah sye boleh cikgu .... sb ini yg sye nak .. jika sye diberi peluang ... sye xkn sie2kannye ...lagipun tugas pengawas adalah menjadi mata kepada guru-guru  ....  tetapi , untuk memimpin pelajar , sye harus memimpin diri sye dahulu .. dari situ lah sye dpt menjaga diri sye drpd terjebak dlm masalah disiplin ...jawab aku dgn penuh keyakinan biarpun suare aq agak sedikit terktar .. tp biarlah ... aq redha ..

awak biasenye smpai sekolah pkul berape ? suaranya tegas , lantang , mukanya serius mcm nak telan aku hidup2 .. 

sye smpai kt sekolah dlm pkul 6.45 pagi cikgu .. (senyum ayu kot) 

aku punye la terkejut sb mulut cikgu berbntuk O . aku pkir , cikgu nih knp ? sakit ke ?  kang lalat masuk kang ...  x psl2 mulut cikgu jdi tiang gol . 

cikgu ckp , awk smpai sekolah pkul 6.45 pagi ? awlnyee .. biasenye awk buat ape kt stuh ? 

ehem-ehem , biasenye sye duduk termenung .. hehehe (knp la time tuh aq tersengih)   sye suke termenung cikgu ... kdg2 klau bosan sgt mnunggu siang , sye wt keje sekolah yg trtangguh sikit ... kdg2 buat nota .. dalam gelap pulak tuh .. hehehe ( aku mmg x dpt tahan kesengihan aku nih)

owh ..... pernah tak awk perhati , ade x pelajar lelaki dan perempuan yg mncurigakan ?

ermmm ... setakat nih xde lgi cikgu .... sye pun kdg2 perhati jugak jln masuk tuh .. tp stkt nih x nmpak lgi la pelajar lelaki dan perempuan yg mncurigakan ...

owh ... klau mcm tuh ... lepas nih boleh la awk jdi pemerhati sekolah yee .. akhirnyeeee dpt jugak aq tgk cikgu senyum .. dpt jugak aq tgk gigi cikgu .. cantik , tersusun .. putih brsirna ... ehem2 ... merepek pulak .. hehe . 

 kenape awk tersengih pulak ni ? cikgu ade wt lawak ke ? 

alamak ... apelah kau nih nisa , x reti nak cover langsung !! mcm mne aq bleh trlepas sengih pulak nih ..

hehe ... xde pape cikgu ... cikgu nih cantik lahh ... sb sye tuh sye ske .. hehe.. ( adoiii , ape kau merepek nih nisaa .. klau ye pun nak cover , x payah lahh gune ayat cm tuh ,, kau tgk muke cikgu tuh , serius balik )

ermm , xpelah ...  okay itu sajee ... awk boleh keluar .. 

fuhhhhhhhhh!!!!  aku lega !! aku bebas !  hepi btol time tuh .. byk pulak cg soal .. lagak mcm duk kt mahkamah .. tp xpelah , yg pnting aku dh selesai ... 

aku bangun dan salam ngn cikgu2 kt stuh .. aku keluar aje dri blik tuh ... akhirnyeee dpt jugak aq hirup udare semula jadi nih .. lemas aq duduk kt dalam ...  tp ....... 1 aje aq risau ,  dpt  x jdi pngawas ? kwn2 aq cakap 2 hari sebelum cuti sekolah bru na umum ... 

apesal pulak cm tuhhh .... x tidur aq ... mandi x bsah , mkn x kenyang , tidur x lena ... smue serbe x kena... tp xpelah ..  Allah yg tentukan , kite hnye merancang .. wahhh mcm cri jdoh pulak ! heeheh , gatal ! 
btw kite tnggu ajelah result nyee ...

****

sesampainye aq dirumah ... excited kot aq cter kt mak aq .. mak aq senyum aje lahh ... give support la katekan  ...   aq masuk bilik aku .... aku bukak beg .... dan tibe-tibe ... 1 kejadian yang x diduga ...

***
mi goreng aku !!!!!!!!!

aq x sedih , tp aq gelakkkkk ......  tp aq kesian la kt mi aq  nihh .. kesian die tau x ...  dh la basi ... tong smpah jugak tmpatnyee ... hurmm .. smpat lgi aq mntak maaf ngn mi aku tuh .... sorry ye mi ... i x sengaje wt u cm tuh ... len kali i beli u n mkn u yee ... u tnggu i tau ! hahaha .. *muntah hijau* .  

so .. in the end of this story , kite tawakal , kite redha walau kptusan ape pun , kite xkn brputus ase , dn kuatkan semangat ! sje wt sedap hati ...  hehe , okay thats all for today !   bubbye ! assalamualaikum !

korang nak tau x mcm mane nak buat pelajar lain x  BENCIKAN pengawas ?  senang aje, sebelum kita nak orang hormat kita , kita kenelah hormat orang dulu . Inshaallah akan berjaye. by : nur amalnisa